Sezon urlopowy dobiegł końca. Przyszedł czas na podsumowania. Firma Newspoint monitorująca media oraz agencja badawcza IQS przygotowały dla Fundacji Rak’n’Roll badanie na temat nowotworu skóry w świadomości internautów.
Każdego roku w Polsce rozpoznawanych jest około 3000 przypadków czerniaka. Niestety rozpoznaje się go zbyt późno, w konsekwencji 1 na 3 pacjentów umiera z powodu tej choroby – mówi Joanna Łojko, Dyrektor Zarządzająca, Fundacja Rak’n’Roll – Wygraj Życie!. Świadomość społeczeństwa na temat czerniaka sukcesywnie rośnie. W 2015 roku jedynie 69% badanych wiedziało, że jest to nowotwór skóry, dziś jest to już 81%.
Według respondentów najczęstszą przyczyną występowania nowotworu jest zbyt długie przebywanie na słońcu bez odpowiedniego zabezpieczenia skóry przed promieniowaniem UV. Coraz większy procent społeczeństwa ma świadomość czynników, które zwiększają ryzyko zachorowalności na czerniaka. To sukces prowadzonych kampanii edukacyjnych – mówi prof. Piotr Rutkowski, przewodniczący Akademii Czerniaka. Dodaje również, że kluczowym elementem w walce z nowotworem jest profilaktyka. Czerniak odpowiednio wcześnie zdiagnozowany, daje możliwość niemal całkowitego wyleczenia. Dlatego ważna jest profilaktyka: ochrona przed słońcem, regularne oglądanie skóry oraz konsultacja ze specjalistą w przypadku znalezienia niepokojącej zmiany. Nowotwory mogą być wyleczalne, ale kluczem sukcesu jest czas diagnozy i podjęcia szybkiego leczenia. Dlatego trzeba posiadać co najmniej podstawową wiedzę o tym czym są nowotwory, jak się mogą objawiać, a co więcej – w jaki sposób można im zapobiegać – dodaje Katarzyna Furman z agencji badawczej IQS.
W internecie również pojawia się wiele dyskusji i informacji na temat czerniaka. Od stycznia do lipca 2016 roku w polskich serwisach www pojawiło się ponad 1800 publikacji na temat nowotworu. Materiały dotyczyły głównie profilaktyki oraz kampaniach społecznych. Najwięcej informacji pojawiło się 12. maja, czyli w Europejskim Dniu Czerniaka. Artykuły, które pojawiły się wówczas w serwisach informacyjnych, zaowocowały buzz’em w social media. Internauci czytając o chorobie, często w kolejnym kroku poszukują dodatkowych informacji na forach i w serwisach społecznościowych, sami chętnie włączają się w dyskusję – mówi Robert Stalmach, CEO Newspoint. Dlatego niemal trzykrotnie częściej niż w serwisach informacyjnych, o czerniaku wzmiankowało się w polskim social media. Najwięcej, bo blisko 68% treści na temat nowotworu opublikowały kobiety, głównie na Facebooku. Zazwyczaj były to posty neutralne, ponieważ większość z nich napisały osoby interesujące się tematyką nowotworów, nie zaś sami chorzy lub ich bliscy.
Wzrost ilości materiałów na temat czerniaka jest także wynikiem akcji społecznych realizowanych przez różne organizacje. Jedna z najdłużej realizowanych w Polsce jest kampania pt. „Znamię! Znam je?”, organizowana przez Akademię Czerniaka, która wyszła również z inicjatywą wprowadzenia ograniczeń w dostępie do solariów dla osób poniżej 18 roku życia.
Szczegółowy raport dotyczący świadomości internautów na temat czerniaka można obejrzeć TU: czerniak-w-swiadomosci-internautow_raport