Bilans nastolatka to jedna z wielu form opieki nad zdrowiem młodych osób (pozostałe to m.in. szczepienia ochronne, opieka stomatologiczna, testy przesiewowe, edukacja itd.). Odpowiadają za nią:
Celem tej „trójki” jest zadbanie o twój właściwy rozwój w kluczowym dla niego czasie, czyli od okresu, gdy byłeś noworodkiem po wejście w dorosłość. Dlaczego to ważne? Ponieważ to właśnie w dwóch pierwszych dekadach życia zmiany w ciele i psychice zachodzą najszybciej. Pomyśl – to właśnie wtedy uczysz się siadać, chodzić, mówić, rozumieć, potem buntować się na to, czego nie rozumiesz, zaczynasz dojrzewać – zmienia się twoje ciało i twój sposób patrzenia na świat, tworzysz relacje, rozwiązujesz je. Tempo jest szalone, ale w większości przypadków wy – młodzi – za nim nadążacie. Bilans służy temu, by potwierdzić, że wszystko idzie (biegnie!) zgodnie z planem.
„Obsługą” bilansu nastolatka zajmują się pielęgniarka szkolna i lekarz. Zazwyczaj ich praca nie nachodzi na siebie, jednak może się zdarzyć, że lekarz będzie chciał potwierdzić wyniki badań otrzymane przez pielęgniarkę, wówczas może zlecić ich powtórzenie.
Pielęgniarka szkolna
Lekarz
ETAP I: WYWIAD, a właściwie ROZMOWA
Lekarz analizuje informacje z karty profilaktycznej (od rodziców, wychowawcy, pielęgniarki) oraz z pozostałej dokumentacji (np. karty szczepień). Następnie przechodzi do wywiadu. Zadaje pytania:
Wywiad (czyli rozmowa!) z lekarzem to świetny moment na to, by zadać mu pytania, które cię nurtują: czy to, że nie miałaś jeszcze miesiączki jest OK? Jak poradzić sobie z ciągłym stresem w domu lub szkole? Czy zachowania, które pojawiły się ostatnio w twoim życiu, mogą być w perspektywie czasu niebezpieczne? I pamiętaj: lekarz nie powinien cię osądzać – jest twoim przewodnikiem po zdrowiu, towarzyszem w szukaniu dobrej dla ciebie ścieżki dbania o siebie.
ETAP II – BADANIE PRZEDMIOTOWE
W tej części bilansu lekarz sprawdzi, jak ma się twoje ciało. Zwróci uwagę:
ETAP III WPROWADZANIE W ŚWIAT DBANIA O ZDROWIE, CZYLI EDUKACJA
Ostania część bilansu to czas na rozmowę i edukację – lekarz weźmie pod uwagę twój styl życia i pomoże ci wejść w świat samodzielnego dbania o swoje zdrowie. Omówi z tobą poniższe kwestie:
Zgodnie z prawem – tak! Ale uwaga – jeśli jakieś badanie jest dla ciebie na tyle krępujące, że nie chcesz, żeby odbywało się przy rodzicach, możesz – w porozumieniu z lekarzem – poprosić ich o wyjście z gabinetu – to twoje prawo i twoje emocje.
„Badanie lekarskie dziecka do lat 16 odbywa się w obecności rodziców lub opiekunów prawnych, przy czym warto zwrócić uwagę, że poszczególne składowe badania (np. wywiad, jeśli życzy sobie tego nastolatek i za zgodą rodziców) można przeprowadzić bez ich obecności” – pisze o tym prof. Oblacińska w książce „ABC bilansów zdrowia dziecka – podręcznik dla lekarzy”. Możesz powołać się na ten cytat w gabinecie lekarskim.
Cele bilansu zdrowia ucznia kończącego szkołę ponadpodstawową są nieco szersze niż tych, które przechodziłeś/przechodziłaś do tej pory. Oprócz standardowych, czyli potwierdzania zdrowia i właściwego rozwoju, składają się na nie również ocena zdrowia pod kątem dalszego kształcenia lub podjęcia pracy zawodowej oraz ocena zdrowia prokreacyjnego – czyli twoich szans (i chęci) na zostanie rodzicem.
Bilans ucznia szkoły ponadpodstawowej to wizyta, którą można określić jako „wejście w dorosłość”. Podobnie jak podczas wcześniejszych bilansów takie spotkanie składa się z trzech etapów (analiza karty i wywiad, badanie przedmiotowe i edukacja), jednak podczas tego spotkania o wiele więcej niż wcześniej mówi się o zdrowiu seksualnym i prokreacyjnym. Warto więc potraktować to spotkanie jako okazję do zadania konkretnych – często niesłusznie uważanych za „wstydliwe” – pytań ekspertowi.
Pielęgniarka szkolna
Lekarz
WYWIAD
Lekarz, oprócz standardowych pytań zadawanych na bilansie, omówi z tobą kwestie takie jak:
BADANIE
Lekarz powinien spokojnie wytłumaczyć ci, na czym będzie polegało badanie wykonywane na tym bilansie i dlaczego jest ważne. Pokaże ci również, jak wykonywać samobadanie piersi/jąder (może to omówić, może pokazać na fantomie lub – jeśli się zgodzisz – na ciele).
U młodych mężczyzn
U młodych kobiet
EDUKACJA
Oprócz wątków, z którymi mogłeś/mogłaś się spotkać podczas wcześniejszych bilansów, lekarz porozmawia z Tobą o:
Wokół bilansu narosło wiele mitów. Najczęściej wynikają z braku wiedzy: w sieci niewiele jest informacji o tym, na czym dokładnie polega ta wizyta, na forach natomiast mnożą się historie, których prawdziwość trudno potwierdzić.
Bilans porusza kwestie, które mogą być dla was wstydliwe – seksualność, rozwój płciowy, relacje. Fakty są jednak takie, że prędzej czy później trzeba będzie o nich rozmawiać – z partnerem/partnerką, dzieckiem lub terapeutą. Otwieranie się na rozmowę o swojej cielesności i emocjonalności jest stopniowe, jednak warto, by zwłaszcza te pierwsze kroki wykonywać przy wsparciu specjalistów – nikt lepiej nie wyjaśni kwestii zdrowotno-seksualnych niż lekarz, który zna twój rozwój i styl życia.
Bilans nie jest kontrolą, to spotkanie, podczas którego potwierdzasz, że wszystko jest OK – nie musisz mieć idealnego ciała, uporządkowanego życia emocjonalnego czy kalendarza wypełnionego wyłącznie „dobrymi praktykami”, by dostać od lekarza potwierdzenie, że ze zdrowiem wszystko jest w porządku. Bilans – wbrew temu, co sugeruje nazwa – nie jest rozliczeniem.
To czas, który lekarz ma wyłącznie dla ciebie; okazja do otrzymania spersonalizowanej porady dotyczącej twojego zdrowia i samopoczucia; start w dorosłość, w której sam/sama (a nie rodzice czy opiekunowie) wiesz, co jest dla ciebie najlepsze i wybierasz to, co ci służy.
Skąd brać informacje na temat bilansu nastolatka? Sprawdzone znajdziesz na:
Jeśli chcesz „nauczyć się zdrowia” warto odwiedzić strony:
Tekst na podstawie red. Anna Oblacińska, Maria Jodkowska, Piotr Sawiec ABC bilansów zdrowia dziecka. Podręcznik dla lekarzy wyd. Medycyna Praktyczna, Kraków 2017